Większość problemów z systemem audio wynika z niewłaściwych, wadliwych lub źle podłączonych kabli. Niektóre problemy powstają również z powodu niewłaściwego użytkowania sprzętu lub niewłaściwej konserwacji. Świat audio może wydawać się prosty, ale może stać się dość skomplikowany i trudny do zrozumienia, szczególnie dla tych, którzy nie są entuzjastami AV. Systemy audio mogą mieć wiele komponentów, przewodów, ustawień i standardów, co dodatkowo zwiększa zamieszanie. Nic dziwnego, że ludzie przenoszą się do prostszych systemów, takich jak soundbary, dla dodatkowej wygody, ale kosztem jakości dźwięku. Jednak następnym razem, gdy napotkasz jakikolwiek problem z systemem audio, nie musisz się martwić. Wymieniliśmy niektóre z najczęstszych problemów z systemem audio w tym artykule wraz z ich prawdopodobnym powodem i krokami, aby je naprawić.
Najczęstsze problemy z systemem audio i jak je rozwiązać
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, większość problemów związanych z systemem audio wynika z nieprawidłowego lub niskiej jakości okablowania i połączeń. Problemy mogą również wynikać z nieprawidłowych ustawień w telewizorze, odbiorniku AV i głośnikach. Wierzcie lub nie, ale niektóre problemy związane z systemem audio mogą również wynikać z nieprawidłowego rozmieszczenia głośników. Przyjrzyjmy się kilku najczęstszym problemom z systemem audio i ich rozwiązaniom.
1. Brak dźwięku lub zniekształcony dźwięk z głośników
Jeśli nie słychać żadnego dźwięku z systemu audio kina domowego, lub jeśli wszystko, co można usłyszeć jest zniekształcony dźwięk z pops i trzaski, oto co powinieneś zrobić:
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie źródłowego sygnału audio. Jeśli odtwarzasz muzykę przez kabel podłączony do telefonu, sprawdź, czy działa ona po podłączeniu do innego głośnika. Po upewnieniu się, że oryginalny dźwięk brzmi dobrze na innym głośniku lub systemie audio, należy sprawdzić, czy wybrano właściwe "źródło".
Systemy audio wyposażone w wiele wejść posiadają opcję Źródło, w zależności od funkcji, może to być 3,5 mm audio, optyczne audio, RCA, a nawet Bluetooth. Upewnij się, że wybrałeś właściwe źródło audio, a nie takie, które nie jest używane. Jeśli wybrałeś prawidłowe źródło dźwięku dla swoich głośników, ale dźwięk nadal nie jest słyszalny, ma zniekształcenia lub częste zaniki i zakłócenia, możliwe, że kable są wadliwe.
Należy sprawdzić przewód (jeśli jest używany) między źródłem odtwarzania a systemem audio. Następnie należy zwrócić uwagę na okablowanie pomiędzy wzmacniaczem (lub systemem typu all-in-one, takim jak amplituner AV) a głośnikami. Z czasem, nawet najlepsze okablowanie może ulec uszkodzeniu lub zużyciu. W niektórych przypadkach systemy audio wykorzystują przewód, który zatrzaskuje się w małym porcie za głośnikiem. Jeśli tak jest również w przypadku Twojego systemu audio, spróbuj wyczyścić przewód papierem ściernym, aby usunąć wszelkie osady węglowe.
Jednak nawet kable i przewody, które opierają się na wtyczkach i gniazdach, mogą z czasem ulec uszkodzeniu. Spróbuj odłączyć i ponownie podłączyć kable, a następnie spróbuj lekko nimi potrząsnąć, aby sprawdzić, czy to coś zmieni. Jeśli zakłócenia lub brak dźwięku nie ustąpią, być może trzeba będzie wypróbować nowe kable połączeniowe między głośnikami a wzmacniaczem. Nie zaszkodzi mieć pod ręką dodatkowe kable, aby móc je wypróbować i przetestować.
2. Kierunki dźwięku przestrzennego wydają się niewłaściwe lub dźwięk nie działa
Czy masz wielogłośnikowy system dźwięku przestrzennego, który sprawia problemy? Możesz być w obliczu problemów, takich jak brak dźwięku, lub brak efektu dźwięku przestrzennego, a może dźwięk przestrzenny dźwięk pochodzący z niewłaściwego kierunku. W przypadku niewłaściwego kierunku dźwięku przestrzennego, być może po prostu źle ustawiłeś głośniki satelitarne.
Sprawdź głośniki i instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się, który głośnik jest gdzie. W przypadku przewodowych systemów dźwięku przestrzennego możliwe jest również, że niewłaściwy przewód jest podłączony do niewłaściwego kanału na portach wyjściowych wzmacniacza (lub do niewłaściwego głośnika). Należy dokładnie prześledzić przewody, aby zobaczyć, który port prowadzi do którego głośnika, a następnie sprawdzić w instrukcji obsługi, czy jest to ten właściwy.
Inne częste skargi związane z dźwiękiem przestrzennym dotyczą słabej jakości dźwięku (brak efektu przestrzennego) lub nawet braku dźwięku. W takim przypadku najbardziej prawdopodobne jest, że jeden z komponentów - albo system audio, albo kable, albo źródło dźwięku - nie obsługuje odpowiedniego formatu dźwięku przestrzennego (Dolby Audio, DTS, DTS HD lub Dolby Atmos).
3. Brzęczący dźwięk w głośnikach
Najpierw należy sprawdzić, jaki format dźwięku przestrzennego jest używany przez telewizor lub urządzenie strumieniowe. Upewnij się, że Twój system audio również obsługuje ten format. Jeśli nie, nie martw się: wiele urządzeń strumieniowych (takich jak Amazon Fire TV Stick) i telewizorów umożliwia wybór formatu wyjściowego. Spróbuj zmienić formaty surround, aby dopasować je do tych, co do których masz pewność, że Twój system audio będzie z nimi współpracował. Jeśli format jest obsługiwany na obu końcach, to możliwe, że używasz niewłaściwego kabla lub masz uszkodzony kabel.
Niektóre formaty wymagają kabli HDMI, ponieważ sygnały audio są cyfrowe i chronione DRM, podczas gdy inne będą działać za pośrednictwem kabli optycznych (Toslink) lub RCA. Upewnij się, że używasz właściwego kabla. Pamiętaj, że kable 3,5 mm i Bluetooth nie obsługują dźwięku przestrzennego, więc jeśli odtwarzasz dźwięk bezprzewodowo (lub przez kabel słuchawkowy) z telewizora, będziesz musiał zadowolić się dźwiękiem stereofonicznym (dwukanałowym).
Szumiący dźwięk w głośnikach jest częstym problemem w starszych systemach audio. Jeśli to jest problem, z którym się borykasz, oto co możesz zrobić:
- Po pierwsze, spróbuj umieścić swój domowy system audio i źródło (odtwarzacz CD, konsolę do gier lub telewizor) w tym samym punkcie zasilania za pomocą ochronnika przeciwprzepięciowego. Musisz być absolutnie pewien, że gniazdo ścienne (i ochronnik przeciwprzepięciowy) może obsłużyć pobór prądu. Nie należy przeciążać żadnych gniazdek elektrycznych, ponieważ może to być bardzo niebezpieczne. Upewnij się również, że system audio jest podłączony do gniazda, które nie jest podłączone przez inwerter.
- Następnie spróbuj odizolować komponenty jeden po drugim, aby zobaczyć, gdzie leży problem. Spróbuj zmienić źródło dźwięku, aby sprawdzić, czy hałas zniknie.
- Może być również konieczne wypróbowanie nowych kabli z lepszym ekranowaniem.
- Należy również sprawdzić, czy przewody uziemiające, w które wyposażony jest sprzęt audio, są prawidłowo podłączone do wzmacniacza. Zazwyczaj są one podłączone do małej śrubki na tylnej ściance.
- Wreszcie, jeśli nic nie pomaga, możliwe, że wzmacniacz jest uszkodzony i potrzebujesz pomocy specjalisty w tej sprawie.
4. W muzyce brakuje tonów wysokich lub niskich
Jeśli Twoja skarga dotyczy tego, że Twój system audio nie brzmi dobrze (niskie lub drapiące tony wysokie i stłumione basy), sprawa może być związana z jednym z kilku problemów:
- Pierwszą możliwością jest to, że odtwarzasz system audio z naprawdę wysoką głośnością. Nie tylko zwiększa to zniekształcenia, ale także powiększa wszelkie inne problemy związane z jakością dźwięku w systemie audio.
- Inną możliwością jest to, że ustawienia equalizera nie są prawidłowe. Sprawdź wszystkie elementy sterujące korektorem, nie tylko w systemie audio, ale także w źródle odtwarzania.
- Może być również konieczne sprawdzenie rozmieszczenia systemów audio. Subwoofery są mniej wybredne w kwestii umiejscowienia, ale głośniki wysokotonowe i inne głośniki (satelitarne) powinny być umieszczone zgodnie z zaleceniami producenta systemu audio zawartymi w instrukcji obsługi.
- Wreszcie, wracamy do kabli i jest możliwe, że uszkodzony przewód jest za to odpowiedzialny i powinieneś sprawdzić kroki rozwiązywania problemów, o których wspomnieliśmy na początku tego artykułu.
- Jeśli nic z tego nie pomoże, sprawdź, czy Twoje głośniki mają jakiekolwiek uszkodzenia głośników wysokotonowych i niskotonowych. Jeśli tak jest, musisz je naprawić za pośrednictwem doświadczonego inżyniera serwisu AV.
5. Głośność dźwięku staje się zbyt duża
Jeśli oglądasz film i zauważasz, że niektóre sceny stają się bardzo głośne, jest to prawdopodobnie spowodowane sposobem, w jaki dźwięk został zmiksowany. Nie oznacza to jednak, że musisz za każdym razem zmieniać ustawienia głośności. Wiele domowych systemów audio oferuje funkcję Dynamic Range Control (czasami nazywaną Loudness Control). Włącz ją, aby sprawdzić, czy pomoże. Spowoduje to zmniejszenie głośności najgłośniejszych fragmentów. W tym samym czasie powinno to również zwiększyć głośność najcichszych scen, co pomoże Ci cieszyć się filmem bez konieczności ciągłego regulowania głośności.
Są to najczęstsze problemy, z jakimi ludzie borykają się w swoich systemach audio. Jeśli problem jest związany z kablami, połączeniami lub umiejscowieniem głośników, można go łatwo rozwiązać. Jeśli jednak problem dotyczy sterownika głośnika lub elementów wewnętrznych, takich jak wzmacniacz lub wewnętrzne obwody przetwornika cyfrowo-analogowego (DAC), zdecydowanie należy skonsultować się z profesjonalnym serwisem w celu rozwiązania problemu.
Zazwyczaj dobrym pomysłem jest przedłużenie gwarancji na system audio, kino domowe lub soundbar, aby w razie problemów można było je naprawić bez wydawania dodatkowych pieniędzy. Plany rozszerzonej gwarancji Onsitego na systemy audio i soundbary przedłużają okres gwarancji producenta i obejmują wszystko to, co jest objęte standardową gwarancją marki. Obejmują one awarie i usterki, oferują bezpłatny serwis w domu i stosują zasadę "No Questions Asked", co oznacza, że nie musisz się tłumaczyć.